Olet täällä

a) Lisää ymmärrystäsi hyvästä ikääntymisestä

ikaantyneet_kavelylla2.jpg

Ikääntymismuutokset

Ikääntyminen vaikuttaa meihin monin tavoin. Tällä videolla geriatrian dosentti, tutkimusprofessori Harriet Finne-Soveri kertoo ikääntymismuutoksista ja niiden vaikutuksista elämään.

Aivoterveys ja muisti

Ikääntyessä ajattelutoiminnoissa ja muistissa tapahtuu muutoksia. Täältä voit lukea elintapojen vaikutuksesta muistiin.

Lisätietoa aivoista ja ajattelutoiminnoista saat täältä.

Oletko huolissasi muististasi? Täältä löydät luotettavaa tietoa muistihäiriöistä.

Itse täytettävä muistikysely – muistikysely potilaalle (Suomen muistiasiantuntijat).

Läheisen henkilön arvio muistin ja tiedonkäsittelyn ongelmista – muistikysely läheiselle (Suomen muistiasiantuntijat).

Hakeudu muistitutkimuksiin terveyskeskukseen, mikäli olet huolissasi omasta tai läheisesi muistista. Puhelinpalvelu arkisin klo 8 – 16 puh. 014 2690 510.

Mielen hyvinvointi

Hyvä mielenterveys on tärkeässä roolissa aktiivisen, laadukkaan ja terveen elämän kannalta. Täältä löydät tietoa ikäihmisen mielenterveydestä, täältä löydät mielen hyvinvoinnin tietopankin.

Mielen hyvinvoinnin lähteitä -vinkkivihko (Ikäinstituutti)

Liikkumiskyky

Riittävä liikkumiskyky mahdollistaa omatoimisen ja omannäköisen arjen.

Tästä pääset UKK-Instituutin yli 65-vuotiaiden liikkumisen suositukseen. Ikääntyneiden liikkumissuosituksessa korostuu lihasvoima ja tasapaino 18 – 64-vuotiaiden suositusta enemmän.

Täältä löydät tietoa liikunnasta ja toimintakyvystä ikääntyessä ja videon siitä, miksi liike on lääke!

Käypähoito -liikuntasuosituksessa on tärkeää tietoa liikunnasta sairauksien hoidossa ja ennaltaehkäisyssä.

Voimaharjoittelulla ei ole yläikärajaa! Katso kuntosalilaitteita valmistavan HUR:in video siitä, miten lähes 100-vuotiaat treenaavat kuntosalilla viikoittain.

Ohjeita omaharjoittelun tueksi:

Kävely kevyemmäksi -voimisteluohjelma (Ikäinstituutti) video ja tulostettava ohje

Helppo Voitas-jumppa (Ikäinstituutti) video

Keskitasoinen Voitas-jumppa (Ikäinstituutti) video

Vaativa Voitas-jumppa (Ikäinstituutti) video

Tasapaino taitavaksi -harjoitusohjelma (Ikäinstituutti) Tulostettava ohje

Tästä pääset Ikäinstituutin liikepankkiin, jossa paljon erilaisia ohjelmia ikäihmisten voima- ja tasapainoharjoitteluun.

Täältä pääset tutustumaan Laukaan Vapaa-aikatoimen järjestämiin liikuntamahdollisuuksiin ikääntyneille.

Ravitsemus

Ravitsemus vaikuttaa oleellisesti ikääntyneen hyvinvointiin. Täältä löydät tietoa ravitsemuksen ja toimintakyvyn yhteydestä. Täältä pääset ikääntyneiden ravitsemussuosituksiin.

Katso myös video ravitsemuksen ja lihaskunnon tärkeydestä.

Proteiiniesite (Gery ry)

Kasvisesite (Gery ry)

Proteiinin ja kalsiumin lähteitä (Maito ja terveys)

Kaatumisen ehkäisy

Kaatumiset eivät kuulu normaaliin ikääntymiseen. Kaatumisriski kasvaa ikääntyessä ja kaatumiset tai niiden pelko voivat heikentää elämänlaatua. Täältä saat lisätietoa kaatumisten ehkäisystä.

Kaatumisvaaran itsearviointilomake (UKK-Instituutti)

Kaatumisvaaran itsearviointilomakkeen käyttöohjeet (UKK-Instituutti)

Kymmenen keinoa kaatumisten ehkäisyyn (UKK-Instituutti)

Seiso omilla jaloillasi -esite (Ikäinstituutti)

Kodin turvallisuus

Kodin turvallisuudella ja omalla toiminnalla voidaan merkittävästi ehkäistä ennalta tapaturmia. Täältä löydät tietoa tapaturmien ennaltaehkäisystä.

Turvallisia vuosia -opas (Ray)

Turvallisuutta voi parantaa myös teknologian ja apuvälineiden avulla. Lue aiheesta täältä.

Jäikö jokin asia mietityttämään? Voit soittaa Laukaan kunnan ikääntyvien asiakasohjaus ja neuvonta -puhelimeen puh. 040 7235 005 arkisin klo 9 – 12.