21.10.2016 - 11:09

Äänekosken vesiepidemia, tiedote 20.10.2016 klo 18.00

lavuaari.jpg
Äänekosken eteläosia koskeneen vesiepidemian vuoksi perustettu epidemiatyöryhmä on kokoontunut 20.10.2016 klo 15:00-15:30.

Kokouksessa käsiteltyjen tutkimustulosten ja teknisten selvitysten perusteella veden keittokehotusta jatketaan Kolunpohjantieltä  Hietaman ja Parantalan suuntaan olevalla alueella.

Veden kloorausta jatketaan Honkola-Hietama-Parantala alueella.  Veden virtaussuunnan muuttuminen saattaa aiheuttaa rauta-mangaanisakkojen aiheuttamaa veden värjääntymistä Honkolan alueella.

Veden keittokehotus poistetaan Hirvaskankaan, Koiviston, Hirvaskylän ja Kangashäkin alueelta.

Esitettyjen tutkimusten perusteella veden pilaantumisen on aiheuttanut verkostossa olevan ilmastusventtiilin vikaantunut toiminta. Vikaantuneen toiminnan seurauksena likaantunutta vettä on päässyt puhdasvesiverkostoon. Vika on korjattu, ja likaantuneen verkostoon klooraustoimia jatketaan ensiviikon lopulle. Vesihuoltoyhtiö on järjestänyt alueelle vedenjakelupisteen.

Epidemiatyöryhmä järjestää tapahtuneesta ja sen jatkotoimista tiedotustilaisuuden asukkaille 21.10.2016 klo 17:00 Hietaman Kievarissa os. Saarijärventie 434 44170 HIETAMA