12.3.2020 - 12:14

Ennätysmäärä nuoria palkalliseen kesätyöhön Laukaassa: kaikille ysiluokkalaisille töitä

Nuori Jäätelömyyjä
Ennätysmäärä nuoria työllistyy tulevana kesänä palkalliseen kesätyöhön Laukaassa. Laukaan yritykset, kunta ja 4H-yhdistys ovat sitoutuneet kesätyöhaasteeseen, jossa tarjotaan palkallinen kesätyö kaikille halukkaille 9. luokan päättäville nuorille. Muun ikäisille nuorille kesätöitä on tarjolla tuttuun tapaan.

Haaste on kova, sillä Laukaassa on 260 yhdeksäsluokkalaista kuluvana lukuvuonna. 9.-luokkalaiset voivat hakea kesätyötä Tutustu työelämään ja tienaa (TTT) -mallilla, jossa he työllistyvät kahden viikon ajaksi ja nuorelle maksetaan palkansaajajärjestön vahvistamaa suosituspalkkaa. Työpaikkoja nuorille voivat tarjota sekä yritykset, yhteisöt että yksityishenkilöt. Laukaan 4H-yhdistys koordinoi 9.-luokkalaisten kesätyöhakua.

Lähes 70 % yhdeksäsluokkalaisista haki Tutustu työelämään ja tienaa -kesätyöpaikkaa. Hakemuksia nuorilta tuli ennätykselliset 178 hakuajan päättymiseen 8.3. mennessä. Viime vuonna samalla mallilla työllistyneitä 9.-luokkalaisia oli 80. - Ilman kunnan, yrittäjien ja yhteisöjen sekä 4H-yhdistyksen yhteistyötä haasteen toteuttaminen ei onnistuisi, sanoo Laukaan talousjohtaja Eero Raittila. - Panostus kuitenkin kannattaa. Haluamme tarjota nuorille kontakteja oman kunnan työpaikkoihin. Toivomme, että hyvä jää itämään ja nuoret haluavat myös tulevaisuudessa työskennellä ja yrittää Laukaassa, Raittila pohtii.

Tällä hetkellä työpaikkoja yhdeksäsluokkalaisten kesätyöhaasteessa on jo lähes 100 mutta lisää tarvitaan. Laukaan kunnan kesätöistä vain osa soveltuu yhdeksäsluokkalaisille. Perinteisten tehtävien kuten puistotöiden lisäksi työnantajat ovat heränneet hakemaan nuoria esimerkiksi hoiva-avustajan, media-avustajan ja kesäreportterin tehtäviin, kertoo toiminnanjohtaja Mira Jalonen Laukaan 4H-yhdistyksestä. - Nuoret toivoisivat lisää asiakaspalvelutöitä ja mahdollisuutta tutustua esimerkiksi pintakäsittely-, auto-, rakennus- ja sähköalaan, Jalonen antaa vinkkiä.

Laukaan kunta työllistää tänäkin kesänä 100 nuorta puistotöihin ja leiriohjaajiksi. - Noin joka toinen meiltä kesätyötä hakenut saa paikan, summaa vapaa-aikaohjaaja Jenni Pekonen Laukaan kunnasta.

Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoittelumalli on suunnattu peruskoulun yläluokkalaisille, kymppiluokkalaisille ja lukiolaisille. Sen tavoitteena on edistää nuorten mahdollisuuksia tutustua työelämään ja yrityksiin. Tutustu työelämään ja tienaa –malli ei korvaa muuta kesätyötä. Osallistuminen nuorten kesätyöhaasteeseen Laukaassa on tehty työpaikoille mahdollisimman helpoksi. 4H-yhdistys haastattelee nuoret hakijat ja etsii hakijoista työpaikkoihin sopivat kandidaatit. 4H-yhdistys myös toimii nuoren juridisena työnantajana. Osa työnantajista jatkaa kahden viikon TTT-jakson jälkeen työsuhdetta 4H-yhdistyksen kautta tai suoraan nuoren kanssa. Yhdeksäsluokkalaisten kesätyöhaaste toteutetaan Laukaassa jo kolmatta vuotta.

Lisätietoja:

Eero Raittila, talousjohtaja, Laukaan kunta, 040 663 7306, eero.raittila@laukaa.fi
Jaana Närhi, Laukaan yrittäjät ry, 040 702 1186, jaana.narhi@uudettuulethoiva.fi
Mira Jalonen, toiminnanjohtaja, Laukaan 4H-yhdistys, 040 539 6648, laukaa@4h.fi

kunnanjohtaja_ja_talousjohtaja_laukaa_2020.jpg
31.3.2020
Laukaan kunnan tilinpäätöksessä vuodelta 2019 käydään läpi kuntien toimintaympäristö, Laukaan talouden kehityspiirteitä sekä tarkastellaan talouden...