7.4.2021 - 15:11

Laukaan koronatartunnat laskussa – rokotustahti Seututerveyskeskuksessa kiihtyy

Lapsen piirros koronatestin ottajasta ja testattavasta.
Koronatartunnat Laukaassa ovat kääntyneet laskuun. Tartunnat liittyvät enimmäkseen aiempiin tartuntaketjuihin on ne saatu jäljitettyä hyvin. Tartunnat vähenivät jo viime viikolla aiempiin viikkoihin verrattuna.

Tartuntatilanteen rauhoittuminen näkyy myös siinä, että etäopetukseen siirretyt oppilaat palasivat lähiopetukseen pääsiäisen jälkeen 6.4. Varhaiskasvatuksen toiminta palaa normaaliin korona-ajan toimintaan ja varhaiskasvatuksen kerhotoiminta jatkuu 12.4. alkaen. Kunnan sisäliikuntatilojen, kansalaisopiston ja kirjastojen käyttörajoitukset jatkuvat viikon pidempään 18.4. saakka.

Laukaan kunnanjohtajan Linda Leinonen on helpottunut. – Rajoituksia on noudatettu hyvin ja on jaksettu olla varovaisia. Olen iloinen, että olemme saaneet käännettyä tartunnat laskuun yhdessä, Leinonen kiittelee laukaalaisia.

Laukaaseen kirjattiin maanantaista keskiviikkoon tällä viikolla seitsemän uutta koronatartuntaa THL:n tartuntarekisterin mukaan. Viime viikolla Laukaassa todettiin yhteensä 13 tartuntaa, kun sitä edeltävällä viikolla tartuntoja oli 25.

Uusia rokotteita entistä enemmän – yli 70-vuotiaat pian rokotettu

Seututerveyskeskuksen alueelle on tällä viikolla saanut 3400 uutta koronarokotetta, mikä on huomattavasti suurempi määrä kuin rokotemäärät aiemmilla viikoilla. Lähes kaikki yli 80-vuotiaat asukkaat on rokotettu.

- Pian myös kaikki yli 70-vuotiaat rokotteita haluavat ovat saaneet ensimmäisen koronarokoteannoksen ja pääsemme siirtymään nuorempien ikäluokkien rokottamiseen, kertoo Seututerveyskeskuksen apulaisylilääkäri Kari-Pekka Vuori.

Jos rokotettava joutuu perumaan ajan, perumisesta voi ilmoittaa numeroon 014 269 0540, ma–to klo 8–11. Myös yli 80-vuotiaat, jotka eivät vielä ole saaneet rokotusaikaa ja haluavat sen, voivat jättää soittopyynnön samaan numeroon.

Lisätietoja antavat Laukaan kunnan koronatyöryhmän puheenjohtaja Jukka Lappalainen, varapuheenjohtaja Jussi Silpola, kunnanjohtaja Linda Leinonen ja Seututerveyskeskuksen apulaisylilääkäri Kari-Pekka Vuori.