11.3.2020 - 10:08

Laukaan koronatiedotus - kuinka toimia koronavirusepidemian aikana?

Koronavirus
Tietoa muutoksista Laukaan kunnan palveluissa koronavirusepidemian aikana sekä ohjeita tilanteeseen, joissa epäilee itsellä tai läheisellä koronavirustartuntaa. Palvelujen yhteystiedot ja aukioloajat poikkeustilan aikan osoitteessa: www.laukaa.fi/korona.

Ohjeita koronavirusepidemian aikana päivitetään tarpeen mukaan. Seuraa Laukaan kunnan tiedotusta verkkosivuillamme www.laukaa.fi, Facebookissa www.facebook.com/Laukaankunta ja Twitterissä @laukaankunta. Tämän koronatiedotussivun osoite on www.laukaa.fi/korona.

Tällä sivulla

Jos epäilet koronavirustartuntaa

Ohjetta päivitetty 14.3.

Keski-Suomen sairaanhoitopiiri ohjeistaa asiakkaita 14.3. päivitetyissä ohjeissaan näin: Jos sairastat lieväoireista hengitystieinfektiota (nuha, yskä, kurkkukipu, lihassärky tai kuume), voit jää rauhassa kotiin lepäämään (ovat he olleet ulkomailla tai eivät). Pysyttele kotona, kunnes akuutit oireet (kuume, kurkkukipu ja lihassärky) lieventyvät. Hengitystieinfektion kotihoito-ohjeita löydät mm. Terveyskylän nettisivuilta. Kaikkia koronavirusepäilyjä ei enää testata eikä kansalaisten tarvitse enää soittaa omasta epäilystään omalle terveysasemalle. Päivystysavun turhaa kuormittamista tulee välttää, jotta kiireellistä hoitoa tarvitsevat henkilöt saavat apua nopeammin.

Jos koet, että et pärjää kotihoito-ohjein tai sinulle tulee vakavia oireita, kuten hengenahdistusta tai yleistilasi laskee, voit ottaa yhteyttä puhelimitse Seututerveyskeskuksen Laukaan terveysasemalle soittamalla ajanvarauksen puhelinnumeroon 014 269 0510. Puhelinyhteydenotto on välttämätön, jotta sairastunut ei levittäisi tautia terveysasemalla tai yhteispäivystyksessä.

Jos et saa ajanvarausnumeroon heti yhteyttä, voit jättää soittopyynnön Seututerveyskeskuksen Laukaan vastaanoton verkkosivulta. Sieltä saat tarvittavat toimintaohjeet. Laukaan ilta- ja viikonloppupäivystyksen puhelinnumero on 014 267 8562.  Se palvelee ma–to klo 16–20, pe klo 15–20 ja viikonloppuisin ja pyhäpäivinä klo 8–18. Virka-ajan ulkopuolella ota yhteyttä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin päivystyksen puhelinneuvontaan numeroon 116 117. Selkeät tartuntaepäilyt ohjataan tutkittavaksi keskussairaalaan.

Hyödyllisiä linkkejä:

Laukaan terveysaseman kotisivut ja ajanvaraus
Seututerveyskeskuksen ajankohtaissivu koronaviruksesta
Keski-Suomen sairaanhoitopiirin ohjeet kansalaisille koronavirusepidemiassa
Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kotisivut: https://thl.fi mm. tilannekuva ja vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin ja THL:n ajantasaista tietoa koronaviruksesta

Suojaa itsesi - muista hyvä käsihygienia

Uudelta koronavirukselta voi suojautua samalla tavoin kuin muiltakin hengitystieinfektioiden aiheuttajilta. Ensisijaisesti kannattaa huolehtia hyvästä käsihygieniasta. Pese käsiä vedellä ja saippualla ainakin 20 sekunnin ajan. Jos niitä ei ole saatavilla, käytä alkoholipitoista käsihuuhdetta. Älä koskettele silmiä, nenää tai suuta, ellet ole juuri pessyt käsiäsi. Kun yskit tai aivastat, suojaa suusi ja nenäsi esimerkiksi kertakäyttöliinalla. Laita tämän jälkeen käytetty nenäliina välittömästi roskiin. Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta puserosi hihan yläosaan, älä käsiisi. Säilytä vähintään metrin välimatka kanssaihmisiin, joilla on flunssan oireita. Vältä suuria ihmisjoukkoja ja tungoksia. Osallistu kokouksiin etäyhteydellä – älä osallistu isoihin tapahtumiin. Jos sairastut, jää kotiin lepäämään.

Lisäohjeita:
THL: Ohjeet infektioiden ehkäisyyn - käsienpesu ja yskiminen
KSSHP: Tietoa ja ohjeita koronavirukselta suojautumiseen

Lisätty 12.3. klo 10.00: Päivitys 13.3.2020 klo 11.00

Vierailut vanhuspalveluiden palveluasumisyksiköissä

Huomioitavaa omaisille ja yhteistyökumppaneille: kaikki vierailut palveluasumisyksiköissä on kielletty 13.3.2020 lukien toistaiseksi.

Lisätietoja:

Kuuselan Arvi yksikkö palvelupäällikkö Matti Hautala puh:0400658925
Kuuselan Ryhmäkodit palvelupäällikkö Terhi Heikkilä puh:0405925346

Virka-ajan ulkopuolella:

Arvi yksikkö sairaanhoitaja puh:0404853299
Kuuselan ryhmäkodit sairaanhoitaja puh:0505206769

Lisätty 12.3. klo 11.30, päivitys 13.3.2020 klo 11.00

Vierailut vammaispalveluiden palveluasumisyksiköissä

Huomioitavaa asiakkaille, omaisille ja yhteistyökumppaneille: Kaikki vierailut palveluyksiköissä on kielletty 13.3.2020 lukien toistaiseksi.

Vammaispalvelut palvelupäällikkö Anne-Mari Koukka puh:0400249885

Virka-ajan ulkopuolella:

• Saran asunnot p. 040 706 4302
  • Niemen asunnot p. 040 751 1686

lisätty 13.3. klo 13.15

Vanhusten päivätoiminta ja vammaispalvelun Taitojen talon toiminta suljetaan

Vanhusten palvelun Päivätoiminta Päivikin ja Woimalan sekä vammaispalvelun Taitojen talon toiminta suljetaan toistaiseksi 16.3.2020 alkaen.

Päivikin ja Woimalan asioissa voi olla tarvittaessa yhteydessä palvelupäällikkö Heli Lerkkaseen p. 040 647 2607 ja Taitojen talon asioissa palvelupäällikkö Anne-Mari Koukkaan p. 0400 249885.

Lisätty 13.3. klo 9.30, päivitetty 18.3. klo 10:15

Laukaan kunnan perusopetuksen varautumisohje lähetetty huoltajille Wilman kautta

Kouluja suljetaan Laukaassa, osa oppilaista etäopetukseen

Koulujen oppilaita ja heidän huoltajiaan kehotetaan seuraamaan aktiivisesti Wilmaa, jonka kautta löytyy ajantasainen ohjeistus ja tiedotus.

Lisätty 13.3. klo 9:38

Sosiaalitoimistossa asiointi

Sosiaalitoimiston aukioloaikoja on supistettu ja palvelemme toistaiseksi asiakkaita ma – pe klo 9 – 10. Mahdollisuuksien mukaan toivotaan kaikissa puhelimitse asiointia, ks. sosiaalitoimiston yhteystiedot

lisätty 13.3. klo 10.10, korjattu klo 15.00

Tapahtumat ja vuorot Laukaan kunnan tiloissa peruttu toistaiseksi

Kaikki Laukaan kunnan tiloissa kuten liikunta- ja kuntosaleilla, nuorisotiloissa ja kirjastoissa tapahtuvat tilaisuudet sekä kunnan tilojen iltakäyttö on toistaiseksi peruttu. Kaikki kunnan järjestämät tapahtumat on peruttu. Näin estämme osaltamme koronaviruksen leviämistä ja kannamme vastuuta toistemme hyvinvoinnista Laukaassa. Jos sinulla on kysyttävää kunnan tiloihin varaamastasi vuorosta tai muista tiloihin liittyvistä järjestelyistä, otathan yhteyttä tilan varanneeseen henkilöön tai yksikköön. Yhteystiedot: www.laukaa.fi/henkilohaku. Muissa tiloissa tapahtuvista tapahtumista päättää kunkin tapahtuman tai tilaisuuden järjestäjä tai lajiliitto.

Lisätty 13.3. klo 15:00

Yli 500 hengen yleisötilaisuudet kielletty Avin päätöksellä

Aluehallintovirasto on 13.3. tehnyt päätöksen: "Aluehallintovirasto kieltää tartuntatautilain 58 §:n 1 momentin nojalla kaikissa Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston toimialueen kunnissa sisä- ja ulkotiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset, joihin osallistuu yli 500 henkeä. Kielto päättyy 12.4.2020 kello 24:00." Lisätiedot: www.avi.fi
Alle 500 hengen tapahtumissa tapahtumajärjestäjät tekevät oman riskiarvion ja toimivat sen mukaisesti.

Lisätty 16.3. klo 14.25, päivitetty 18.3. klo 12.00

Kirjaston asiakkaana epidemian aikaan

Laukaan kirjastojen (Leppävesi, Lievestuore, pääkirjasto) tilat on suljettu asiakaskäytöstä 18.3. - 13.4.2020. Kirjastoauto ei liikennöi. Lainaussäännöt joustavat poikkeustilanteen mukaisesti. Asiakkaille ei tule sulkuaikana myöhästyneistä lainoista tai noutamattomista varauksista seuraamuksia. Palautusluukut ovat auki to 19.3. klo 15 asti. Puhelimeen vastataan arkipäivisin klo 9 - 15. Kirjasto tukee Laukaan kouluja opetustyössä. Keski-kirjaston verkkokirjaston palvelut ovat käytössä. Annamme asiakkaille vinkkejä vaihtoehtoiseen kirjaston käyttöön. Seuraa tiedotusta.

Pääkirjasto paakirjasto@laukaa.fi, puh. 014 267 5710
Kirjastoauto puh. 0400 342 016

Lisää tietoja Kirjaston ajankohtaisista

Lisätty 18.3. klo 10.30

Kunnan palvelut poikkeustilanteessa ja tärkeitä yhteystietoja

Suomen hallituksen asettaman poikkeustilan aikana 18.3. - 13.4.2020 palvelemme kuntalaisia poikkeavin aukioloajoin ja tavoin. Tähän tiedotteeseen on koottu Laukaan kunnan eri palvelujen aukioloaikoja ja yhteystietoja.

Lisätty 18.3. klo 10.30

Pururadoille valot

Osalle pururadoista nyt poikkeuksellisesti sytyetty valot. Valaistut pururadat ovat kirkonkylän pururata, Kattaanmäki ja Mustavuori. Valot palavat klo 21.30 saakka.

Lisätty 18.3. klo 11.00

Ruokapalvelukeskuksen ruokasali suljettu ulkopuolisilta ruokailijoilta toistaiseksi

Koronavirustartunnan välttämiseksi Laukaan kunnan ruokapalvelukeskuksen ruokasalissa ulkopuolisten ruokailumahdollisuus perutaan toistaiseksi. Kunnan ja seututerveyskeskuksen henkilökuntaan kuuluvat voivat ruokailla ruokasalissa normaalisti.

Laukaan kunnan koronatiedotussivu: www.laukaa.fi/korona

Takaisin sivun yläreunaan

kunnanjohtaja_ja_talousjohtaja_laukaa_2020.jpg
31.3.2020