20.3.2020 - 13:44

Laukaan sairaala hengitystieinfektio-osastoksi

terveyskeskus_laukaa_sisaankaynti.jpg
Laukaalaiset hengitystieinfektiopotilaat saavat jatkossakin hoitoa lähellä omassa sairaalassa. Kaikki seututerveyskeskuksen hengitystie-infektiopotilaat ohjataan maanantaista 23.3. lähtien Laukaan terveyskeskukseen.

Näin tiedottaa Seututerveyskeskus 19.3. päivitetyillä Ajankohtaista koronavirus-sivuilla. Laukaan sairaala muutetaan pandemiaosastoksi, jossa hoidetaan vain sairaalahoitoa vaativia hengitystieinfektio-oireisia potilaita koko Seututerveyskeskuksen alueelta. Tällä hetkellä Laukaan sairaalahoidossa olevien potilaiden hoitojaksot hoidetaan loppuun, mutta maanantaista 23.3. lähtien Laukaan sairaalaan otetaan vain hengitystieinfektio-oireisia potilaita. Muut sairaalahoitoa tarvitsevat laukaalaiset potilaat hoidetaan Joutsan ja Keuruun sairaaloissa.

Muutoksen syy on mahdollisimman hyvän hoidon takaaminen seututerveyskeskuksen kuntien hengitystieinfektiopotilaille ja potilasturvallisuusriskin minimoiminen. Potilaita hoitava henkilöstö on tehtäviin koulutettu ja hyvin perehdytetty. Potilasturvallisuus varmistetaan myös siten, että hengitystieinfektio-oireiset potilaat kulkevat sisään Laukaan terveyskeskukseen ainoastaan vastaanoton sisäänkäynnin kautta. Muut asiakkaat käyttävät terveysaseman pääsisäänkäyntiä. Laukaan terveysaseman päivystys palvelee normaaliin tapaan.

Lisätietoa neuvoloista ja suun terveydenhuollosta poikkeustilanteen aikana löydät Seututerveyskeskuksen koronatiedotussivulta.

Seututerveyskeskukseen kuuluvat Laukaa, Konnevesi, Keuruu, Joutsa, Luhanka, Toivakka, Keuruu, Multia ja Petäjävesi.

Koronaneuvontapuhelin

Seututerveyskeskuksen sairaanhoitaja vastaa asiakkaiden koronaan liittyviin yleisiin kysymyksiin puhelimitse arkisin klo 8–16 numerossa 050 475 3609. Jos puhelin on varattu, sinulle soitetaan takaisin.

Jos epäilet tartuntaa, toimi näin:

Seututerveyskeskuksen ohjeet 19.3.

• Tee sähköinen oirearvio ja toimi sen antamien ohjeiden mukaan.
  • Pysy kotona taudin leviämisen välttämiseksi.
  • Suojaa suusi ja nenäsi kertakäyttönenäliinalla, kun yskit tai aivastat.
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta.
  • Jos sinulle tulee vakavia oireita, kuten hengenahdistusta tai yleistilasi laskee, tai kyseessä on pieni lapsi, tee kotona sähköinen ajanvarauspyyntö/oirearvio tai ota puhelimitse yhteyttä omalle terveysasemalle.

Tarkemmat ohjeet ja linkki sähköiseen oirearviointityökaluun

Muutokset ohjeisiin mahdollisia. Seuraa Seututerveyskeskuksen Koronatiedotusta: www.seututk.fi

kunnanjohtaja_ja_talousjohtaja_laukaa_2020.jpg
31.3.2020