24.9.2019 - 14:00

Syksyn puutarhajätteiden vastaanotto Laukaassa 1. - 12.10.

Risunkeräys
Mustankorkea Oy järjestää lokakuussa puutarhajätteiden vastaanoton Laukaan Haukilammentien maankaatopaikalla. Kuntalaiset voivat kahden viikon ajan tiistaista lauantaihin tuoda kotitalouksista risuja, oksia ja haravointijätettä keräyspaikalle, mistä jäte kuljetetaan asianmukaiseen käsittelyyn Mustankorkean jätekeskukselle.

Syksyn tullen koti- ja mökkipihoja laitetaan taas talviteloille, jolloin puutarhajätettäkin kertyy. Laukaalaiset voivat tuoda risuja, oksia ja haravointijätettä tiistaista lauantaihin klo 14 – 19 viikoilla 40 ja 41 (1.-12.10.2019) Haukilammen maankaatopaikalle järjestettyyn keräyspaikkaan. Vastaanotto maksaa 11 euroa päivässä eli saman verran, kuin Mustankorkean jätekeskukselle tuotaessa.
”Toivottavasti moni hyödyntää tätä lähelle tuotavaa palvelua sen sijaan, että puutarhajätteet kärrättäisiin kunnan tai naapurin maille luvatta”, toivoo Mustankorkean kuljetusvastaava Terttu Nyberg.

Syksyinen puutarhajätteiden vastaanotto järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Laukaassa. Keväällä Mustankorkea on perinteisesti järjestänyt maksuttoman kampanjakuukauden jätekeskuksella, ja kahtena vuonna kampanjaa on laajennettu myös Laukaaseen ja Toivakkaan. Lokakuinen lisäpalvelu toteutetaan asiakkaiden toivomuksesta.
Keräyspaikka Haukilammentiellä on valvottu ja rajattu puomeilla. Puutarhajätteet voi tuoda keräykseen klo 14-19, jolloin paikalla on henkilökuntaa. Maksuvälineenä käy ainoastaan kortti, käteistä ei voida ottaa vastaan. Risut ja oksat sekä haravointijätteet puretaan eri kasoihin, mikä kannattaa huomioida jo kuormaa pakatessa.
Haukilammentieltä Mustankorkea kuljettaa tempauksen aikana tuodut puutarhajätteet jätekeskukselle käsittelyyn. Tämän jälkeen maankaatopaikka jatkaa kunnan toimintana.

”Tästä on liikkunut valitettavasti hieman virheellistä tietoa. Mustankorkea ei hallinnoi maankaatopaikkaa, joka on kunnan aluetta ja toimintaa. Olemme sopineet yhteistyössä paikan käytöstä tässä puutarhajätteiden keräyksessä rajatun ajan. Muulloin alueesta vastaa siis kunta, eikä sinne saa tuoda jätteitä”, Nyberg muistuttaa.

Lisätietoja antaa Mustankorkea Oy: https://mustankorkea.fi/