11.1.2021 - 10:02

THL päivitti maskisuositusta – maskin käyttöä suositellaan kaikille yli 12-vuotiaille

Kasvomaski ja yskiminen
THL on päivittänyt kansalaisille tarkoitettua maskisuositusta. Kasvomaskin käyttöä suositellaan koko maassa kaikille yli 12-vuotiaille.

Epidemian kiihtymis- ja leviämisvaiheessa maskisuositus koskee peruskouluja kuudennesta luokasta lähtien sekä toisen asteen oppilaitoksia ja korkeakouluja. Peruskoulussa maskisuositusta toteutetaan luokka-asteittain riippumatta yksittäisten oppilaiden iästä. THL:n maskisuositus koskee myös vapaa-aikaa. Maskisuositus on voimassa toistaiseksi. THL:n antama suosituksen taustalla on Maailman terveysjärjestö WHO:n suositus, jonka mukaan 12-vuotiaiden ja sitä vanhempien tulisi noudattaa aikuisten maskisuositusten periaatteita.

Keski-Suomi on tällä hetkellä koronapandemian kiihtymisvaiheessa, ja maskisuositus otetaan käyttöön Laukaan kunnan peruskouluissa mahdollisimman pian, viimeistään ke 13.1.2021 mennessä. Maskisuositus on voimassa myös koulukuljetuksissa.

Koulut tarkistavat alkuviikon aikana ohjeet ja käytännöt maskien käyttöön liittyen ja perehdyttävät henkilökunnan ja oppilaat asiaan. Koulut tiedottavat omista käytännöistään tiistaina kaikkia oppilaita ja huoltajia. Ennen tätä jokainen voi omatoimisesti alkaa käyttää maskia koulussa ja koulukuljetuksissa. Jos koululla on yhdysluokkia tai 6. luokan oppilaiden kanssa samassa ryhmässä opiskelee 5.-luokkalaisia, maskisuositus koskee myös heitä. Koulussa ja koulukuljetuksissa käytettävät kertakäyttömaskit järjestää oppilaille Laukaan kunta. Lasten huoltajia muistutetaan, että maskisuositus koskee myös vapaa-aikaa.

THL:n tiedote 8.1. uusista maskisuosituksista

Lisätietoja Laukaan koulujen maskisuosituksesta antavat Laukaan kunnan koronatyöryöryhmän varapuheenjohtaja, opetuspäällikkö Jussi Silpola ja  uheenjohtaja Jukka Lappalainen.