30.10.2019 - 9:33

Waltin mobiililippu otettu käyttöön Linkki -paikallisliikenteessä

Jyväskylän seudun joukkoliikenteen vihreä linkki 41 Laukaan kirkonkylällä.
Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen paikallisliikenteessä mobiililipulla matkustavia palvelee nyt uusi mobiililippusovellus, Waltti Mobiili.

Waltti Mobiilin käyttäjäksi pääsee lataamalla ilmaisen sovelluksen iOS- tai Android-puhelimen sovelluskaupasta.

Waltti Mobiilista ostettavat liput toimivat vain älypuhelimessa. Waltti-matkakorttia ei sovelluksen kautta voi ladata. Waltti Mobiilista voit ostaa Linkki-paikallisliikenteen matkalippuja (kerta- ja päivälippuja) sekä käyttää reittiopasta. Kertalipun hinta on mobiilisovelluksesta ostettuna edullisempi kuin kuljettajalta autosta ostettuna. Esimerkiksi aikuisen mobiilikertakertalippu (1 vyöhyke) maksaa 2,70 euroa (autossa 3,00 euroa), lapsen lippu 1,35 euroa (autossa 1,50 euroa).
Paikallisliikenteen mobiililippuja on tähän saakka voinut ostaa Linkki-mobiililippusovelluksella. Sen käyttöä voi jatkaa kuten ennenkin, tai vaihtaa halutessaan uuteen sovellukseen.

Näin mobiililippu ostetaan, maksetaan ja tarkastetaan
Osta mobiililippu Waltti Mobiili -sovelluksesta juuri ennen matkasi alkua. Maksaminen hoituu mobiilisovellukseen lisätyllä maksukortilla (Visa, Visa Electron tai Mastercard), johon on aktivoitu verkkomaksuominaisuus. Lippu ostetaan kaikille niille maksuvyöhykkeille, joiden kautta matka kulkee. Paikallisliikenne liikennöi neljällä maksuvyöhykkeellä A, B, C ja D, mutta D-vyöhykkeelle ulottuvaa paikallisliikennettä ei toistaiseksi ole. Pysäkkien sijaintivyöhykkeet voit tarkistaa osoitteesta http://linkki.jyvaskyla.fi/liput/waltti/maksuvyohykkeet
Jos matkustat esimerkiksi Laukaasta Jyväskylän keskustaan, matkalle tarvitaan ABC-vyöhykelippu.

Hyväksymisen jälkeen lippuostosta ei voi enää perua. Tarkasta siis huolella, että valitsemasi lipputyyppi, vyöhykkeet ja ikäryhmä ovat oikeat. Lippu on voimassa heti kun se on maksettu, ja voimassaoloaika rupeaa puhelimen näytön lippunäkymässä juoksemaan. Voimassaoloaika on 1–2 vyöhykkeen mobiililipuilla 60 minuuttia, 3 vyöhykkeen lipuilla 120 minuuttia. Voimassaoloaikana lipulla voi matkustaa rajattomasti lipun kelpoisuusvyöhykkeillä.

Näytä avattu mobiililippu puhelimestasi kuljettajalle aina kyytiin tullessasi - myös vaihtaessasi Linkistä toiseen. Kuljettaja tarkistaa lippunäkymästä, että lippu on voimassa. Lähitulevaisuudessa mobiililippujen QR-koodit luetaan Linkkien kortinlukulaitteella.

Mobiililipun kelpoisuus
Mobiililipulla voi tehdä matkoja vain paikallisliikenteen Linkki-linjoilla 1–13 ja 14–42 Jyväskylässä, Laukaassa ja Muuramessa.

Seutu- ja pitkän matkan liikenteessä mobiililippu ei maksuvälineenä käy (esim. Jyväskylän Liikenne Oy, Koivuranta Oy, Töysän linja, Matka-Mäkelä, Rautalammin auto, Soisalon liikenne).

Kehitystyö jatkuu
Jatkossa Waltti Mobiili -sovellukseen saadaan myös 30 päivän kausilippu. Myös maksutapoja on tulossa myöhemmin lisää. Sovellusta voi tällä hetkellä käyttää Jyväskylän seudun lisäksi Vaasassa, Kajaanissa ja Salossa. Tulevaisuudessa sen käyttö laajenee useammalle kaupunkiseudulle, seuraavaksi Ouluun.

Lisätiedot: järjestelmäasiantuntija Toni Tamminiemi, p. 014 266 4021, toni.tamminiemi[at]jyvaskyla.fi