9.4.2020 - 15:55

Yksinyrittäjille 2000 euron toimintatuki kunnasta – valmistelu etenee

Euroseteleitä
Yksinyrittäjät voivat pian hakea 2000 euron suuruista toimintatukea kunnilta koronavirustilanteessa. Tukea tulee hakea yrittäjän YTJ-rekisterin mukainen kotikunnasta. Tukea voidaan myöntää yksinyrittäjän toiminnan harjoittamisesta johtuvien menojen kattamiseen.

Päivitetty 9.4.

Laukaan kunta tiedottaa haun avautumisesta yrittäjiä heti, kun mahdollista.  - Olemme juuri saaneet ohjeet yksinyrittäjille suunnatun valtion tuen hakemisesta ja haun järjestämisestä, kertoo Laukaan kunnan yrityskoordinaattori Heli Peltola. – Toivomme, että yrittäjät seuraavat Laukaan kunnan tiedotusta osoitteessa www.laukaa.fi ja Laukaan kunnan Facebook-sivuilla, ja odottavat rauhassa haun avautumista. – Kuntien tulee saada ministeriöstä lopullinen yksinyrittäjän tukihakemuspohja. Lisäksi valmistelemme ympäri Suomen kuumeisesti hakuprosessia, jotta hakemukset saataisiin käsiteltyä ja tukipäätökset tehtyä mahdollisimman sujuvasti haun avaamisen jälkeen. Kenenkään etu ei ole, että yrittäjä joutuu odottamaan päätöstä viikkokausia, Peltola pohtii.

Kuka voi hakea yksinyrittäjän tukea kunnasta, kuka ei?

Tukea voi hakea yksinyrittäjä

• toiminnan oikeudellisesta muodosta ja rahoitustavasta riippumatta yksin taloudellista toimintaa Suomessa harjoittava päätoiminen yrittäjä, jolla ei ole palveluksessaan palkattua työvoimaa ja jolla on yrittäjän eläkevakuutus (YEL-vakuutusnumero) tai joka voi esittää vähintään vuosittaisen 20 000 euron yrittäjätulon tai laskutuksen. Mikäli yritys aloittanut alle 6 kk sitten tulee osoittaa, että jo syntynyt tulovirta olisi jatkuessaan johtanut 20 000 euron laskutukseen 12 kuukauden ajanjaksolla. Yksinyrittäjiksi luetaan myös päätoimiset freelanceryrittäjät ja kevytyrittäjät.
  • Yksinyrittäjällä tulee olla edellytykset kannattavaan liiketoimintaan. Yritksellä arvioidaan olevan edellytykset kannattavaan toimintaan, mikäli yritystoiminta on ollut kannattavaa vuoden 2019 tilinpäätökseen tai ennakkoveroilmoitukseen perustuen. Jos yksinyrittäjällä on verovelkaa, hänellä tulee olla Verohallinnon hyväksymä suunnitelma verovelan maksamiseksi. Kannattavan toiminnan arvioinnissa voidaan ottaa huomioon yksinyrittäjän selvitys poikkeuksellisesta tilanteesta vuonna 2019.
  • Avustuksen myöntämisen ehtona on yksinyrittäjän osoittama merkittävä heikentynyt taloudellinen tilanne ja liikevaihdon alenema koronaviruksen takia 31.12.2019 jälkeen.

Huom. Yrityksessä saattaa olla useita yrittäjäasemassa olevia henkilöitä, jotka eivät ole palkansaajan asemassa eli työsuhteessa, mutta ei välttämättä yhtään työsuhteista henkilöä. Nämä usean yrittäjän yritykset sekä 1-5 henkilöä työllistävät yritykset kuuluvat ELY-keskusten palveluiden piiriin. Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandista tukea voivat hakea osakeyhtiöt sekä kommandiittiyhtiöt, avoimet yhtiöt ja osuuskunnat, jotka työllistävät vähintään kuusi työsuhteessa olevaa henkilöä.

Yksinyrittäjän tuki on harkinnanvarainen. Tukea ei voi myöntää, jos yritys on ollut taloudellisissa vaikeuksissa ennen koronakriisiä, eikä yritykselle, jolla on verovelkoja. Tukisumma maksetaan vain kerran ja sitä voi hakea 30.9.2020 saakka. Tarkempia ohjeita tuen hakemiseen on tulossa.

Lisätietoja yksinyrittäjien toimintatuesta TEMin verkkosivuilla (valitse Ohjeet yrityskoon mukaan → Yksinyrittäjät)

Palvelut Laukaan yrittäjille koronakriisissä

Yhdessä yli kriisin -palvelusivut yrityksille: www.laukaa.fi/kriisinyli

Yrityskoordinaattori