11.6.2020 - 7:10

YT-neuvottelut päättyneet – talouden sopeutustoimet toteutetaan ilman lomautuksia

palikat
Laukaan kunnan talouden tasapainottamisen vuoksi käynnistetyt yt-neuvottelut päättyivät keskiviikkona 10.6. Laukaan kunta ei lomauta työntekijöitään.

Koronakriisin vuoksi Laukaan kunnan talousnäkymät ovat heikentyneet merkittävästi. Laukaan kunnanvaltuusto hyväksyi 25.5. vuoden 2020 talousarviomuutokset, joihin sisältyy noin 1,8 miljoonan euron talouden sopeutustarve. Sopeutusohjelmalla pyritään välttämään Laukaan kunnan talouden ajautumista kumulatiivisesti alijäämäiseksi.

Suunnitelluista sopeutuksista suurin osa kohdistuu muuhun kuin henkilöstökustannuksiin. Sopeutustoimien kohdentumisesta päättävät lautakunnat ja kunnanhallitus kesäkuun aikana.

Talouden sopeutustoimet Laukaan kunnassa toteutetaan ilman lomautuksia. Sopeutusohjelmaan sisältyvät henkilöstökulujen säästöt haetaan taloudellisella lomasuunnitelulla ja erilaisin henkilöstöjärjestelyin.

- Henkilöstö on Laukaan kunnan tärkein strateginen ja operatiivinen voimavara. Ymmärrämme, että muutostilanne tulee olemaan henkilöstölle monin tavoin vaativa. Pyrimme tukemaan henkilöstön työssä jaksamista ja hyvinvointia muutostilanteen yli sekä esimiehiä muutostilanteen johtamisessa, muistuttaa yt-neuvottelujen puheenjohtaja ja Laukaan kunnan talousjohtaja Eero Raittila.

- Kunnan palvelujen taso ja laatu perustuvat henkilöstön työhön. Lomautusten välttäminen nyt päättyneissä yt-neuvotteluissa on Laukaan henkilöstöstrategian mukainen ja hyvä ratkaisu, summaa JHL:n pääluottamusmies Minna Hallman yt-neuvotteluihin osallistuneiden henkilöstöjärjestöjen ajatuksia.

Lisätietoja:

Eero Raittila, talousjohtaja, Laukaan kunta, p. 040 663 7306
Minna Hallman, JHL, p. 044 321 4829
Anna-Liisa Koski, Super, 040 776 3219
Jukka Lummelahti, JUKO, 050 367 9681
Tiina Sorri, Jyty, 0400 246 280
Petteri Tainio, Tehy, 040 183 8089

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@laukaa.fi

vaistokuntala2020.jpg
18.6.2020
Laukaan kunnanvirasto (Laukaantie 14) on kesällä suljettuna 6. - 31. heinäkuuta 2020. Sulkuaikana virastossa paikalla olevien viran- ja toimenhaltijoiden asiakastapaamiset tulee sopia etukäteen...