Olet täällä

Koronaviruksesta selkokielellä

18.3.2020 - 6:05
selko-merkki_suomi_mv_nettiin_300px-300x300.jpg

Koronavirus COVID-19 selkokielellä

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.
Koronaviruksen oireet ovat yleensä lieviä. Jotkut ihmiset ovat saaneet vakavampia oireita. Heillä on yleensä ollut jokin muu sairaus, kuten astma tai sydänsairaus.
Koronaviruksen oireita ovat: 

  • korkea kuume
  • lihassärky
  • yskä
  • hengenahdistus
  • väsymys

Sairastaminen

Jos oireesi ovat lieviä, sairasta kotona. Soita omaan terveyskeskukseesi, jos oireesi jatkuvat kauan oireesi muuttuvat vakaviksi sinulla on hengenahdistusta Jos olet sairas tai sinulla on lieviä oireita, pysy kotona. 

Näin estät virusta leviämästä

Jokainen voi tehdä asioita, jotka estävät koronaviruksen leviämistä. Hyvä hygienia on paras tapa ehkäistä koronaviruksen ja kaikkien muidenkin virusten leviämistä. Pese kädet usein huolellisesti vedellä ja saippualla. Jos et voi pestä käsiäsi, käytä käsidesiä. Suojaa suusi, kun yskit tai aivastat. Käytä esimerkiksi nenäliinaa tai hihaa. Älä yski tai aivasta kämmeneesi.

lisätietoja koronaviruksesta selkokielellä löytyy tästä linkistä

Blogin kirjoittaja