Kataanmäen kuntoradasta Laukaan ensimmäinen monikäyttöreitti

Reitillä saa kulkea jalan, pyörällä ja suksin, mutta moottoriajoneuvoilla kulkeminen ei ole sallittu.

Laukaan kunnan sivistyslautakunta on päättänyt muuttaa Kataanmäen kuntoradan monikäyttöreitiksi. Kataanmäessä sijaitsee Laukaan kunnan ylläpitämä, noin neljän kilometrin mittainen valaistu kuntorata. Reitti on aiemmin ollut sulan maan aikaan monipuolisesti ulkoilijoiden käytössä ja talvisin varattuna latu-uraksi. Muutos koskee etenkin talvikäyttöä.

Kataanmäen asutusalueella ja katuverkossa Laukaan kirkonkylän kupeessa on tapahtunut viime vuosina useita muutoksia, mikä on pilkkonut kuntorataa ja vaikeuttanut sen käyttämistä ja huoltamista. Hiihtokäyttöä on haitannut myös runsas kävely ja koirien ulkoiluttaminen ladulla sekä roskaisuus. Kuntoradalta on aiemmin ollut yhteys Metsoreitille mutta junarataverkkoon tehtyjen muutosten vuoksi tämä yhteys on katkennut.

Kataanmäen kuntorataa käytetään paljon asukkaiden lähi- ja arkiliikuntaan sekä oikoreittinä asuinalueelta toiselle tai kirkonkylää kohti.

Tarve Kataanmäen reitistön kehittämiselle on noussut reitin käyttäjien ja asukkaiden palautteen sekä reitin ylläpitäjien toiveista. Alueelle on toivottu monikäyttöisempää reittiä, joka palvelisi laajasti ulkoilijoita, kertoo Laukaan kunnan vapaa-aikajohtaja Salla Turpeinen.

Reittien monikäyttö on kansallisesti ajankohtainen aihe, kun ulkoilutavat ja -lajit ovat muutoksessa ja talvet ovat epävarmoja. Useinkaan ei ole mahdollista tehdä kaikille lajeille omia reittejä, ja siksi on pystyttävä osoittamaan erilaisia liikkumismuotoja samoille reiteille.

Muutos hiihtoladusta monikäyttöreitiksi edellyttää hyvää opastusta ja merkintöjä sekä uudenlaista toimintakulttuuria reittien käytössä ja ylläpidossa. Monikäytön sujuvuus edellyttää kaikilta ulkoilijaryhmiltä toisten huomioimista, Turpeinen toteaa.


Suomen Latu ja Tukes ovat laatineet ohjeen monikäyttöreittien suunnitteluun, ylläpitoon ja liikkumiseen. Pääsääntö monikäyttöreiteillä on, että nopeampi väistää hitaampaa ja takaa tuleva väistää edessä kulkevaa. Moottorikäyttöiset ajoneuvot eivät kuulu monikäyttöreiteille.

Kataanmäkeen asennetaan uusia opasteita mahdollisimman pian, Turpeinen kertoo.


Merkinnöillä ja opasteilla on keskeinen rooli reittiturvallisuudessa.

Seuraamme ukoilureitteihin liittyvää lainsäädäntöä ja sen muutoksia sekä kansallisia ohjeistuksia aktiivisesti, jotta monikäyttöreittejä voidaan suunnitella ja ohjata kansallisesti yhtenäisessä suunnassa, Turpeinen korostaa.


Päätös Kataanmäen monikäyttöreitistä on historiallinen: vastaavia reittejä ei ole Laukaan kunnassa aiemmin osoitettu. Vuojärven ja Saraaveden jäällä kulkevia reittejä on talvisin pidetty monikäyttöreitteinä, mutta virallista ympärivuotista reittiä Laukaassa ei ole ollut.

On tärkeää kuunnella asukkaita ja muuttaa liikkumisen olosuhteita tarpeiden mukaan. Kataanmäen monikäyttöreitin kokemusten perusteella voidaan jatkossa miettiä, onko vastaavaa syytä toteuttaa muuallakin Laukaassa, sanoo sivistyslautakunnan puheenjohtaja Antti Puupponen.

Päätös monikäyttöreitistä syntyi lautakunnan vuoden 2021 viimeisessä kokouksessa, ja päätös oli yksimielinen.

Lautakunta piti monikäyttöreittiä hyvänä kehitysaskeleena ja palvelujen monipuolistamisena, Puupponen toteaa.

Lisätietoja:

Salla Turpeinen

Vapaa-aikajohtaja

050 473 0121

Kuntala Väistö, Laukaantie 14, PL 6
41341, Laukaa

etunimi.sukunimi@laukaa.fi

Antti Puupponen

Sivistyslautakunnan puheenjohtaja

p. 040 732 0986